۱۰۰ پرتره کُرد؛ ترمیم سیمای مخدوش شده یک هویت

کتاب «۱۰۰ پرتره کُرد» اثر «لقمان رحیمی» عکاس بنام بوکانی به عنوان تلاشی برای «ترمیم سیمای مخدوش شده یک هویت» در این شهر رونمایی شد.

غروب روز سه شنبه (۲۹ اسفندماه) مراسم رونمایی از کتاب «۱۰۰ پرتره کُرد» با حضور جمعی از هنرمندان و فرهنگ دوستان در سالن سیمرغ بوکان رونمایی شد.

«لقمان رحیمی» مولف این اثر اولین سخنران این مراسم بود. وی در سخنانی ضمن اشاره به زحمت ۱۰ ساله برای چاپ این کتاب به عنوان ادای دین به جامعه اش گفت: در ابتدا تصمیم گرفتم این کتاب را شخصیتهای نامدار کُرد نامگذاری کنم اما احساس کردم این نام سبب محدودیت می شود و این تصور را القا می کند که شخصیتهای کُرد تنها این ۱۰۰ پرتره هستند. به همین دلیل عنوان «۱۰۰ پرتره کُرد» را انتخاب کردم تا ۱۰۰ پرتره های بعدی نیز به دنبال این کتاب خلق شوند.

وی افزود: این کتاب توسط انتشارات کلهر بعد از آنکه  کمیسیون علمی  این انتشارات اثر بنده را تایید کرد، به صورت نفیس چاپ شده است و این افتخار بزرگی است چرا که انتشارات کلهر آثار هنرمندان بنام ایرانی مانند استاد فرشچیان را چاپ می کند  و برای این انتشارات مهم است که نام و لگو آنها بر روی چه اثری حک می شود.

رحیمی در ادامه ضمن اشاره به تصویر روجلد کتاب که پرتره مرحوم قاله مه ره است، گفت: آغاز کننده این کار با «قاله مه ره» بود. چهار بار از قاله مه ره در آتلیه ام عکس گرفتم. کار با قاله مه ره سخت بود و گاه ناممکن. نه طاقتش یاری می کرد و نه البته به اهمیت پرتره ای که از او ضبط و ثبت می شد آگاهی داشت،هنرمندی هویت ساز در بین مردمش وبی ادعا و البته مظلوم.

رحیمی ضمن اشاره به سختیهای تهیه عکس پرتره از خانواده کامکارها و چهار سال انتظار برای تهیه پرتره «کلیم الله توحدی» نویسنده و پژوهشگر بنام  کردهای خراسان گفت: سختی پرتره نگاری تنها سفر و یپدا کردن روز و زاویه ی مناسب، و نور و دوربین و کیفیت نیست بخشی هم کنارآمدن با هنرمندانی است که همراهی نمی کنند و البته مجبور هم نیستند ولی من پرتره نگار مجبورم.

وی در ادامه گفت:پرتره نگاری در میان ملتی که کمتر به امر حرفه ای همیت داده، مشکل است. باید هم هنرمند باشی و هم روابط عمومی و هم راننده! با هنرمندان و چهره هایی که روحیات و ذهنیات متفاوت .گاه متضادی دارند حرف بزنی و هماهنگ شوی، قدرت اقناع داشته باشی تا فردی که موی سفید کرده ی هنر است هنرت را جدی بگیرد. کارت را هنری بداند و به خودت و لنزت اعتماد کند آن هم در دنیای جهانی شده کنونی که روزانه میلیونها و بلکه میلیاردها عکس هنری و غیرهنری دست به دست می شود.

 در ادامه این مراسم میزگردی با حضور «یونس رضایی» شاعر و منتقد هنری، «ربین حیدری» مجسمه ساز و «ماردین فرجی» عکاس برگزار شد.

«یونس رضایی» در این میزگرد گفت: عکاس کتاب ۱۰۰ پرتره کرد، ثابت کرده است که عکاسی هم می تواند امری سیاسی و اجتماعی باشد هم امری هویت خواه و متمایز کننده.جستجوی نام آوران متعلق به یک  هویت زبانی و قومی و ثبت چهره آن در چهار چوب اثری هنری نگاهی هنری برای ثبت تصویر انسانهای برجسته ای است که هنر وفرهنگ یک ملت را شکل داده اند و به این جهت به بخشی از تاریخ ملت تبدیل شدند.

وی در ادامه افزود:چون عکاسی، هنری بی مرز و زبان نیز است می توان تعبیری اجتماعی و سیاسی هم از مجموعه ۱۰۰ پرتر کُرد بدست داد و آن هم مطرح کردن هویت فربه در پیش چشم مخاطبین دیگر هویتها است.

یونسی خاطر نشان کرد:در این مجموعه اگر ادراک زمان و دغدغه های هویتی امروزی برای عکاس چون امری تئوریک هم مطرح نبوده ولی بی شک جستجوی چنین امری، با توجه به احساس خطر از فراموشی هویت ملی و تلاش برای بقا نهادن سازه ای در حیطه عکاسی نشان از نکته سنجی و شناخت زمان دارد.

یونسی در پایان سخنانش گفت: مجموع این پرتره ها، بخشی از هویت سازان، هنرمندان، نقش آفرینان فرهنگی و اجتماعی کُرد هستند و  اگر از دید اندیشمندانی چون ادوار سعید بررسی شود، می تواند این مجموعه پرتره حامل این پیام  باشد در جهانی که برخی رسانه ها و گروه های فرادست گاه برای تضعیف توان یک هویت تلاش می کنند یا لااقل سعی در حاشیه راندن و حتی مخدوش کردن آن را دارند ۱۰۰ پرتره کرد ترمیم سیمای مخدوش یک هویت است.

  با پایان یافتن این میزگرد، کتاب «۱۰۰ پرتره کُرد»  توسط «امین گردیگلانی»، «حسین رشید بیگی»، «فتاح امیری»، «سید یاسین قریشی»، «سید محمد امین قریشی»، «یونس رضایی» و «ربین حیدری» رونمایی شد.

«لقمان رحیمی» دارنده مدال طلای فستیوال بین المللی   بین”آسمان و زمین” برای ثبت عکسی ماندگار از میش مرغ پرنده در معرض انقراض بوکان، تاکنون در نمایشگاه‌های بین‌المللی کلونیای آمریکا، جشنواره بین‌المللی اتریش، سهاوتهون انگلیس و دیاربکر ترکیه حضور داشته است./

دیدگاه‌ها 0

*
*